Hverdagen i Topstykket

Morgen

Vi åbner hver dag klokken 7, og de børn der bliver afleveret inden klokken 8, samler vi på en enkelt stue, hvor vi har en rolig morgen og kommer godt ind i dagen. Indtil 7.45 er der også mulighed for at få lidt morgenmad, hvis nogen børn ikke har spist hjemmefra eller er sultne igen.

Når klokken er 8, fordeler vi os ud på vores egne stuer, hvor vi leger roligt og løbende tager imod resten af stuens børn. Ved 9-tiden har de fleste stuer samling, hvor vi siger godmorgen, taler om, hvem vi er, og fortæller, hvad vi skal lave i dag. På nogle stuer bruger vi også piktogrammer til at visualisere dagens aktiviteter. Ofte bruger vi også samlingen til at synge en sang, øve en remse eller lege en leg. I vuggestuen er der også en formiddagssnack ved samlingen.

Vi lægger stor vægt på, at vi kan sige ordentligt godmorgen til alle børn, når de bliver afleveret om morgenen. Derfor sætter vi pris på, hvis I afleverer inden samlingen klokken 9, eller når samlingen er slut. På den måde har vi god tid til at hilse på jer, byde jeres barn velkomment og tale med jer forældre om, hvordan morgenen har været, og om, hvordan jeres barn har det i dag.

Formiddag

Efter morgensamlingen har vi planlagt nogle aktiviteter for formiddagen, og typisk foregår de i mindre grupper, så vi kan tilpasse dem vores forskellige børns behov, relationer og interesser, samtidig med at vi kan være nærværende for alle børn. Vores aktiviteter er mangfoldige og tager både udgangspunkt i de ting, børn skal lære, og de ting, børnene selv viser interesse for - og så tager vi altid udgangspunkt i det enkelte barns perspektiv, når vi sætter aktiviteter i gang.

Vi elsker at være kreative sammen med børnene. Nogle dage betyder det, at vi samler pinde og blade ind i Valbyparken og bruger dem til at male med bagefter. Andre gange bruger vi fotos af børnene og institutionen til at lave kreative projekter, og vi hjælper børnene med at sætte ord på deres hverdag her i Topstykket.

Ofte tager vi også ud på tur, både i nærområdet og i de grønne områder omkring os - men en tur kan også sagtens gå til det lokale supermarked for at dufte til forskellige frugter eller til Bauhaus for at tale om skruer og søm. Vi gør nemlig meget for at gøre tingene på forskellige måder, når det handler om børnenes udvikling og læring. For eksempel behøver man ikke altid øve at tage tøj af og på ude i garderoben - det kan lige så godt foregå inde ved udklædningstøjet.

I det hele taget gør vi en helt masse for at stimulere børnenes sanser, hjælpe dem med at udvikle sig og skabe gode relationer og venskaber mellem dem ved at sørge for, at alle børn bliver inkluderet i legene og indgår i sociale relationer, også selvom de er mere tilbageholdende.

Frokost

Omkring klokken 11 spiser vi frokost på alle stuer. Det foregår ved mindre borde, og børnene hjælper til med at øse mad op. Vi bruger frokosten til at øve alt fra at hælde vand op i en kop til at spise med bestik, og så taler vi om, hvordan maden smager, dufter og ser ud. Du kan læse mere om vores måltider her.

Efter frokost sover de børn, som er trætte, og der er både mulighed for en lur til børn i vuggestuen og børnehaven. Generelt sover børnene efter behov, og vi vækker ikke børnene, men lader dem sove, til de vågner - med mindre vi har aftalt andet med jer.

De børn, som ikke sover lur efter frokost, er typisk på legepladsen.

Eftermiddag

De små børn vågner langsomt, og de store kommer ind fra legepladsen.

Ved 14-tiden er de fleste børn vågne igen, og her samles vi på stuerne til lidt eftermiddagsmad.

Herefter er der leg enten inde eller ude, mens børnene løbende bliver hentet. Om eftermiddagen er der lagt op til at børnene leger på eget initiativ.

Når klokken er 17 siger vi tak for i dag – vi glæder os til at se jer  igen i morgen.